Reklama
 
Blog | Tomáš Chalupa

Gender Bender

Bender je kreslená postavička robota ze sci-fi seriálu Futurama. Je zcela „nerobotický“, protože je obdařen mnoha lidskými – mužskými vlastnostmi. Kouří doutníky, má chraplavý opilecký hlas, ve svých útrobách skladuje lahve s alkoholem, šmelí, krade a snaží se stále sbalit nějakou pěknou robotici. Bender je zkrátka archetypem určitého typu muže.

Leela je krásná mutantka s jedním velkým okem (což jí na přitažlivosti překvapivě vůbec neubírá), která v seriálu ztělesňuje archetyp ženy. Je starostlivá, hodná, občas trošku naivní, pečuje o sebe a snaží se sbalit někoho, komu nebude vadit, že má jen jedno oko. Leela je také kapitánkou vesmírné lodi, takže se občas snaží vystupovat autoritativně mužsky, což vede k mnoha komickým situacím.

Z rozdílu pohlaví těží nejenom seriál Futurama, ale i mnoho dalších tvůrců, například autoři a autorky publikace Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Ti to jen všecko berou z opačného konce.

Rozdíly mezi muži a ženami, případně dívkami a chlapci, považují za zdroj frustrace a chybných životních úvah, například ohledně volby povolání. Chlapci chtějí být zcela nepochopitelně bagristy nebo vojáky, zatímco dívky chtějí být kadeřnicemi a sestřičkami. Dítka, svázána železnou obručí svého genderu, si vůbec neuvědomují, že by to mohlo být také obráceně. Mnoho dívek zřejmě ve skrytu duše touží řídit bagr, ale kvůli svému okolí se stydí svou touhu projevit a pak tím celý život trpí.

Reklama

Genderově necitlivě se vůči žákům a žákyním chovají také učitelé a učitelky (schválně jsem napsal tuto větu generově korektně, takže je o polovinu delší). Nevhodně je oslovují, říkají jim prostě žáci, čímž zcela opomíjí dívky.

Chyb ve školství je prostě celá řada. Učebnice jsou genderově nevhodně napsané, školní aktivity jsou také organizovány „genderově necitlivě“, známkuje se rovněž podle pohlaví.

Publikace obsahuje návrhy na řešení katastrofální situace. Navrhuje se zde přepsání či převykládání „genderově stereotypních učebnic“, které například v oblasti dějepisu pojednávají o tom, jak muži válčí a panují a ženy jen rodí děti a perou prádlo. Změnit by se mělo používání jazyka, na všech školách by se měl provést „genderový audit“. Cílem všeho toho sociálního inženýrství má být nakonec „genderově rovná škola“.

V jedné části knihy autoři upřímně plesají nad tím, že se mnoho mladých dívek začíná chovat jako jejich chlapečtí spolužáci, mají takzvaný „chlapácký styl“. „Tento trend je zajímavý, neboť poukazuje na uvolňování některých genderových představ, což je pozitivní,“ píše se v knize doslova.

Tak až tam jsme to došli. Po experimentu s beztřídní společností přichází, zdá se, experiment se společností bezpohlavní.

Až Matt Groening konečně genderově citlivě přepíše svůj seriál, tak kapitánka Leela zavelí: „Posádko, čímž myslím muže i ženy, poletíme na planetu Merkur. Ta se náhodou jmenuje zrovna po starořímském bohu obchodu. Ráda bych vás ale upozornila, že v mytologii existovalo také mnoho bohyň, třeba Diana, Hera, Minerva, Bellona a Aurora, které byly taky moc důležité. A teď na svá místa,  ženy do strojovny a muži do prádelny!“